Μεθοδολογία Έρευνας
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Α. ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ - ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
1. ΤΙΤΛΟΣ: ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ
2. ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ
3. ΕΙΔΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ
4. ΤΥΠΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: 4
5. ΩΡΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: 3
6. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ (ECTS): 6
Β. ΣΚΟΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Σκοπός του μαθήματος είναι να μυήσει τους φοιτητές στη διαδικασία της έρευνας με ανάθεση μικρών ερευνητικών εργασιών, καθώς και να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να σχεδιάζουν, πραγματοποιούν και συντάσσουν μια ερευνητική εργασία.
Γ. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Το μάθημα αποσκοπεί στο να υποδείξει στον φοιτητή πώς να καθορίζει ένα θέμα έρευνας, πώς να αναζητά την καθοδήγηση ή τη βοήθεια στην προσπάθειά του αυτή, να ολοκληρώνει με επιτυχία τη βιβλιογραφική επισκόπηση, να θέτει τις υποθέσεις της έρευνας, να υλοποιεί τις αναγκαίες εμπειρικές έρευνες για την εκπόνηση της εργασίας, να συγκρίνει και ερμηνεύει τα ευρήματα της βιβλιογραφίας και της εμπειρικής έρευνας (επαλήθευση/ διάψευση των υποθέσεων) και τελικά, να συγγράψει μια πλήρη και άρτια δομημένη επιστημονική εργασία.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι ικανοί:
Δ. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Ε. ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1. ΤΙΤΛΟΣ: ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ
2. ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ
3. ΕΙΔΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ
4. ΤΥΠΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: 4
5. ΩΡΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: 3
6. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ (ECTS): 6
Β. ΣΚΟΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Σκοπός του μαθήματος είναι να μυήσει τους φοιτητές στη διαδικασία της έρευνας με ανάθεση μικρών ερευνητικών εργασιών, καθώς και να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να σχεδιάζουν, πραγματοποιούν και συντάσσουν μια ερευνητική εργασία.
Γ. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Το μάθημα αποσκοπεί στο να υποδείξει στον φοιτητή πώς να καθορίζει ένα θέμα έρευνας, πώς να αναζητά την καθοδήγηση ή τη βοήθεια στην προσπάθειά του αυτή, να ολοκληρώνει με επιτυχία τη βιβλιογραφική επισκόπηση, να θέτει τις υποθέσεις της έρευνας, να υλοποιεί τις αναγκαίες εμπειρικές έρευνες για την εκπόνηση της εργασίας, να συγκρίνει και ερμηνεύει τα ευρήματα της βιβλιογραφίας και της εμπειρικής έρευνας (επαλήθευση/ διάψευση των υποθέσεων) και τελικά, να συγγράψει μια πλήρη και άρτια δομημένη επιστημονική εργασία.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι ικανοί:
- Να δομούν μία ερευνητική μελέτη
- Να εφαρμόζουν τους κανόνες δεοντολογίας του ερευνητή
- Να πραγματοποιούν βιβλιογραφική έρευνα γύρω από ένα ερευνητικό αντικείμενο
- Να σχεδιάζουν και να εκπονούν τη δική τους έρευνα
- Να αναλύουν τα ποσοτικά ή/και ποιοτικά ερευνητικά δεδομένα που έχουν συλλέξει με τη χρήση του στατιστικού πακέτου PSPP
- Να κάνουν διαδικτυακές έρευνες
- Να συγγράφουν μια εργασία και να παρουσιάζουν σε ακαδημαϊκό και επαγγελματικό κοινό τα ευρήματα της έρευνάς τους.
Δ. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Μεθοδολογία έρευνας
- Ποσοτικές και ποιοτικές μέθοδοι
- Ανάλυση ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων
- Χρήση του στατιστικού πακέτου PSPP
- Διαδικασία συγγραφής επιστημονικής εργασίας
- Παρουσίαση επιστημονικής εργασίας
- Συγγραφή επιστημονικών άρθρων.
Ε. ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Ελληνική
Adler E.M. & Clark R. (2018). Κοινωνική Έρευνα. Μια Ξενάγηση στις Μεθόδους και στις Τεχνικές. Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη, 5η έκδοση.
Bryman A. (2017). Μέθοδοι Κοινωνικής Έρευνας. Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα
Gall M., Borg W., Gall J. (2014). Εκπαιδευτική Έρευνα-Βασικές Αρχές. Εκδόσεις Broken Hill Publishers Ltd, Λευκωσία.
Gray D. (2018). Η Ερευνητική Μεθοδολογία στον Πραγματικό Κόσμο. Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη, 4η έκδοση.
Rοbson, C. (2007). Η έρευνα του πραγματικού κόσμο. Εκδ. Gutenberg, Αθήνα.
Quinlan C., Babin B., Car J., Griffin M., Zikmund W. (2017). Μέθοδοι Επιχειρηματικής Έρευνας. Εκδόσεις Broken Hill Publishers Ltd, Λευκωσία.
Saunders M. Lewis P. Thornhill A. (2014). Μέθοδοι Έρευνας στις Επιχειρήσεις & την Οικονομία. Εκδόσεις Δίσιγμα, Θεσσαλονίκη.
Δημητριάδης Ε. (2010). Στατιστικές Εφαρμογές με SPSS 17.0 και Lisrel 8.7. Κριτική, Αθήνα.
Ευδωρίδου Ε. & Καρακασίδης Θ. (2018). Ακαδημαϊκή Γραφή. Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη, 3η Έκδοση.
Ζαφειρόπουλος, Κ. & Μυλωνάς Ν. (2017). Στατιστική με SPSS. Περιέχει Θεωρία Πιθανοτήτων. Εκδόσεις Τζιόλα, Αθήνα.
Ζαφειρόπουλος, Κ. (2015). Πως γίνεται μια επιστημονική εργασία. Επιστημονική έρευνα και συγγραφή εργασιών, Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα. 2η Έκδοση.
Ιωσηφίδης Θ. Σπυριδάκης Μ. (2006). Ποιοτική Κοινωνική Έρευνα. Εκδ. Κριτική, Αθήνα.
Μαντζάρης, Γ. (2007). Επιστημονική Έρευνα. Εκδόσεις Εκτυπώσεις Κ. Καραμφυλλίδου, Θεσσαλονίκη.
Σιάρδος Γ. (2005). Μεθοδολογία Κοινωνιολογικής Έρευνας. Εκδ. Ζήτη, Θεσσαλονίκη.
Σιώμκος Γ. & Βασιλικοπούλου Α. (2005). Εφαρμογή Μεθόδων Ανάλυσης στην Έρευνα Αγοράς. Εκδόσεις Σταμούλης, Αθήνα. - Ξενόγλωσση
Adler E.M. & Clark R. (2015). An Invitation to Social Research. How it’s done. Cengage Learning, 5th Edition.
Bryman A. (2016). Social Research Methods. Alan Bryman.
Cooper D.& Schindler P. (2013). Business Research Methods. McGraw-Hill/Irwin
Field, A. (2005). Discovering Statistics using SPSS for Windows. London: Sage.
Gall M., Borg W., Gall J. (2014). Educational Research. An Introduction. Longman, 8th Edition.
Levins, A. & Silver, C. (2007). Using software in Qualitative Research. A step-by-step guide. London: Sage.
Quinlan C., Babin B., Car J., Griffin M. Zikmund W. (2015). ΜBusiness Research Methods. Cengage Learning.
Saunders M., Lewis P. and Thornhill A. (2009). Research Methods for Business Students. Pearson Education.
Salkind, N.J (2008). Statistics for people who (think they) hate statistics. London: Sage.
Willie T. (2018). Research Methods. Practical Guide For Students and Researchers. World Scientific, Singapore.